Noutati
OPEN DAYS 2015 a creat perspective mai bune pentru viitorul oraselor europene mici si mijlocii
21/10/2015In perioada 12 - 15 octombrie 2015, Comitetul Regiunilor, impreuna cu Comisia Europeana, prin DG Politica Regionala si Urbana, a dedicat saptamana OPEN DAYS dezvoltarii regionale si urbane, pe parcursul careia au fost analizate provocarile si oportunitatile generate de nou reformata politica de coeziune 2014 - 2020.
Urmand sirul evenimentelor organizate in 2013 si 2014, ADR Nord - Est, in calitate de organism intermediar regional pentru POR in Romania, a organizat in cadrul OPEN DAYS 2015 o dezbatere publica cu tema „ Modernizarea oraselor europene mici si mijlocii prin masuri inteligente si durabile – provocari actuale si perspective pentru viitor”.
Evenimentul organizat in data de 14 octombrie 2015, in cadrul Comitetului Regiunilor, a oferit celor peste 150 de reprezentanti ai autoritatilor publice locale, academice si entitati private din toata Europa ce au participat la eveniment, posibilitatea de a evalua experienta referitoare la politicile de dezvoltare urbana, sa se concentreze pe exemple de bune practici din orase UE si de a colecta noi idei pentru proiectele care urmeaza sa fie puse in aplicare pentru perioada de programare 2014 - 2020.
Prezentarile lectorilor de top si intrebarile lansate de participanti au creat un mediu propice pentru invatare privind politica UE de dezvoltare urbana.
Pentru a incepe, Domnul Ercole Cauti, Directorul Metron Srl Italia si moderator al evenimentului, a afirmat "In fiecare zi un milion de oameni se deplaseaza din mediul rural si orasele mici catre orasele mari, aceasta creand noi perspective in abordarea dezvoltarii comunitatilor mici". El a invitat lectorii sa se concentreze pe exemple practice, care sunt utile pentru participanti in vederea intelegerii modului de stabilire a cadrului pentru initiativele urbane din perspectiva utilizarii mai eficiente a resurselor locale.
Doamna Agnes Lindemans, coordonator pentru Romania al Directiei pentru Politica Regionala si Urbana CE, a mentionat ca "orasele mici si mijlocii trebuie sa construiasca strategii mici in functie de resursele si contextul specific". In perioada 2007 - 2013, statele membre au trebuit sa aloce min 5% din FEDR pentru investitii in dezvoltarea oraselor. Dintr-o analiza la zi reiese ca aproximativ 15% au fost utilizate pentru a aborda acest obiectiv important. Pentru perioada 2014 - 2020, 80 miliarde Euro sunt alocate numai pentru dezvoltarea urbana integrata, mai mult de 500 de orase urmand sa se implice in aceste actiuni. Dupa un an si jumatate de consultari, o viziune comuna referitoare la dezvoltarea urbana este conturata in EU Urban Agenda, recunoscand ca pentru implementarea cu succes si realizarea obiectivelor Strategiei Europa 2020, pentru o crestere durabila si economica inteligenta, mai multe politici care au impact asupra guvernarii urbane, cum ar fi, de exemplu, transportul sau mediu, trebuie, de asemenea, luate in considerare intr-un mod integrat.
Excelenta Sa Domnul Stefan Tinca, Ambasadorul Extraordinar si Plenipotentiar al Romaniei in Regatul Belgiei a declarat "O rasele de dimensiuni mici si medii au nevoie de o atentie deosebita. Eu provin dintr-un astfel de oras si pot spune ca nu dispun de multe resurse, dar acestea trebuie sa vina cu solutii inteligente" si a insistat asupra necesitatii ca ambasadele bilaterale sa incurajeze si sa promoveze cooperarea intre comunitati mici (de la sat la sat si de la oras la oras). Un bun exemplu este ca al cincilea Forumului de Cooperare Romania-Belgia va avea loc la Iasi in perioada 3 - 5 noiembrie 2015.
"Problematica oraselor mici si mijlocii este intr-adevar una particulara si trebuie sa fie mai atent abordata, deoarece de prea multe ori a fost lasata intre problemele de dezvoltare rurala si problemele evidente cu care orasele mari se confrunta astazi" sustine domnul Badescu, adjunct reprezentant permanent (Coreper I) la Biroul Reprezentantei Permanente a Romaniei la UE. Guvernele statelor membre ale UE si expertii de dezvoltare urbana au facut in comun eforturi semnificative pentru a identifica obiective strategice similare pentru dezvoltarea urbana integrata. Romania si-a aliniat eforturile sale publice si alocarea fondurilor cu aceste obiective strategice. De exemplu, pentru Obiectivul 4 - Tranzitia spre economia cu emisii scazute de CO2, 3,5 miliarde de euro au fost alocate in Romania si este de asteptat ca orasele mici si mijlocii sa initieze proiecte de investitii in eficienta energetica, incluziune sociala sau regenerare urbana.
Conventia Primarilor a jucat un rol important in utilizarea tranzitiei energetice ca motor pentru dezvoltarea economica. "Pana in prezent 6.553 orase (din 53 de tari cu 211 de milioane locuitori) sunt implicate in pregatirea si implementarea a 4.900 de planuri de actiune pentru energie durabila" a raportat domnul Federic Boyer, membru al Energy Cities, seful Oficiului Conventiei Primarilor. Noua Conventie a Primarilor pentru Schimbari Climatice si Energie va fi in masura sa contribuie, de asemenea, la accelerarea scaderii emisiilor de carbon pe teritoriile noastre, consolidarea capacitatii noastre de a ne adapta la efectele schimbarilor climatice inevitabile, cresterea eficientei energetice si utilizarea energiei din surse regenerabile. Comunitatea de experti in dezvoltare urbana creata in spatele acestei asociatii este un punct de plecare pentru accesarea retelelor de cunoastere corespunzatoare. Exemple de proiecte specifice au fost date din Bruxelles (constructii durabile), Copenhaga (cresterea pretului proprietatilor prin regenerarea urbana) si Hanovra (subventii alocate pentru a incuraja punerea in aplicare a sistemelor de energie regenerabila).
Exemplul de dezvoltare urbana din Romania a fost prezentat de Domnul Ionut Trinca, Seful Departamentului de Planificare din cadrul Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, care a inceput prin prezentarea rezultatelor din POR 2007 - 2013, in cadrul caruia au fost finantate 540 de contracte pentru dezvoltarea urbana, cu o valoare totala din FEDR de 1,354 miliarde Euro (255 de proiecte fiind deja finalizate) si a continuat cu principalele lectii invatate: sprijin sustinut pentru o noua abordare de guvernare (care implica toti factorii interesati si cetatenii), ghiduri metodologice imbunatatite pentru dezvoltarea urbana integrata, o mai buna corelare in elaborarea unor strategii cuprinzatoare de dezvoltare integrata, finantate din diferite resurse si interventii mai bine orientate in functie de nevoile si potentialul local.
Prin prezentarea rezultatelor proiectului EFFECT finantat prin Programul de Cooperare Sud-Est European, doamna Iris Flaco, coordonatorul Serviciul Energie din Departamentul pentru Lucrari Publice, Amenajarea Teritoriului si Politica de Mediu in Regiunea Abruzzo Italia, a ajuns la concluzia ca alinierea achizitiilor publice cu eficienta energetica nu este suficienta atunci cand vorbim despre dezvoltare integrata si energie verde, autoritatile publice trebuie sa schimbe perspectiva si modul in care colecteaza informatii despre activitatile comunitatii in scopul de a realiza tranzitia energetica si reducerea consumurilor. Regiunea Abruzzo este regiunea din Uniunea Europeana unde toate cele 305 municipalitati s-au alaturat Conventiei Primarilor, unde atat administratia regionala, cat si toate administratiile provinciale s-au alaturat Conventiei in calitate de coordonatori de sisteme de energie regenerabila si o intreaga axa prioritara a Programului Operational Regional 2007 - 2013 a fost dedicata implementarii interventiilor planificate de Conventie.
Domnul Dan Dura, Seful Departamentului pentru Integrare Europeana si Strategii de Dezvoltare din Municipiul Suceava, a prezentat initiativele de dezvoltare urbana promovate in acest pol de dezvoltare regionala: sistemul de iluminare, sistemul de supraveghere a traficului urban, sistemul de transport electric, reabilitarea sistemului de incalzire centrala, constructia centralei termice si a centralei de energie electrica pe baza de biomasa, toate fiind printre primele implementate in Romania pana la data curenta. De asemenea, au fost mentionate cateva lectii importante invatate in prima perioada de programare de aderare la UE: o buna evaluare a riscului, identificarea rapida a solutiilor pentru problemele aparute in implementarea proiectelor, utilizarea tehnologiilor "verzi", identificarea si atragerea de surse multiple de finantare externa, (ex: POR, Programul de Cooperare Romania-Elvetia), proiecte interconectate intr-o strategie locala de dezvoltare urbana durabila (Strategia de Dezvoltare Urbana Integrata si Planul de Actiune pentru Energie Sustenabila), planificarea atenta a resurselor bugetare proprii si formarea continua a personalului implicat in implementarea proiectelor .
Domnul Esteban Pelayo Villarejo, CEO al EURADA a subliniat ca politicile de dezvoltare de succes se bazeaza in prezent pe amplasare. In ceea ce priveste strategiile inteligente, orasele mari si mijlocii par a fi mai bine pozitionate pentru a elabora si implementa strategii de specializare inteligenta decat o regiune. Orasele sunt in masura sa mobilizeze mai usor factorii interesati de la nivel local, sa desfasoare activitati mai aproape de beneficiari si mai eficiente. Orasele pot deveni factori-cheie pentru inovarea organizationala, sociala si societala si pentru a crea un ecosistem bazat pe conceptele de “laborator viu” si „economie circulara”. " Small is beautiful! Integrati orasul dvs ca „laborator viu” pentru a dezvolta afacerile viitoare, a sustine inovatiile societale, utilizati infrastructura locala pentru a servi ca demonstratie de testare reala".
In final, domnul Pietro Elisei, Doctor in Urbanism, Planificare Locala si Regionala, director al URBASOFIA Bucuresti, a impartasit publicului viziunea sa asupra subiectului. "Orasele mici din Europa sunt locuri pe care le recunoastem instinctiv, ca parte a experientei de zi cu zi, dar acestea pot fi greu de definit. Cercetarea si actiunile politice existente s-au concentrat in mare masura asupra oraselor mari si regiunilor metropolitane (locuri "mari" sau "globale"), dar s-au indreptat relativ putin catre "locurile mici", cum ar fi orasele mici si mijlocii. In termeni procentuali, ne referim la 97,9% din orasele europene, in fapt, doar 2,1% din orasele europene avand o populatie de peste 100.000 de locuitori". Revigorarea economiilor europene se bazeaza pe un dinamism reinnoit al oraselor si procese inovatoare sociale legate de un nou mod de planificare. Acest lucru este valabil mai ales in zona SEE, unde mostenirea post-comunista, sau cazuri de intarziere permanenta in dezvoltare (de exemplu, Italian Mezzogiorno) determina sisteme slabe de guvernanta locala.
Sesiunea de networking animata de doamna Gabriela Macoveiu, Director Cooperare si Dezvoltarea Afacerilor in cadrul ADR Nord - Est, cu sprijinul domnului Willem Reek, Strateg principal al Aliantei Provinciilor din Nordul Olandei, a pornit de la ideile principale emise de participantii la dezbaterea publica. Orasele mici si mijlocii trebuie sa fie mai bine pregatite pentru:
- utilizarea dezvoltarii urbane integrate pentru conservarea si dezvoltarea facilitatilor lor pentru utilizarea eficienta a resurselor financiare si pentru valorificarea la nivel maxim a resurselor materiale
- implicarea cetateniilor, companiilor si institutiilor de cunoastere in crearea unei schimbari durabile / eficiente.
Pentru a identifica cum putem obtine aceste rezultate, o lista cu "ceea ce avem nevoie" a fost pregatita impreuna cu participantii. Acestea sunt cateva dintre sugestii:
- din perspectiva capacitatii administrative: participarea cat mai mult posibil in retelele de invatare si schimb, dezvoltarea capacitatii de a implica societatea civila, promovarea e-guvernarii si e-serviciilor
- din perspectiva resurselor financiare: punerea pe primul loc a necesitatii si nu a finantarii, promovarea legaturilor ecologice municipale (ex. Goteborg), incurajarea cooperarii
- din perspectiva specializarii inteligente: dezvoltarea unei strategii unice de dezvoltare urbana, pentru minim 5 ani, clara, dar flexibila, crearea de zone urbane complet lipsite de trafic, „ïncercare-esec” nu exista.
Concluzii:
Orasele mici si mijlocii, infloritoare si dinamice, pot juca un rol important pentru bunastarea zonelor rurale invecinate. Ele sunt esentiale pentru evitarea depopularii rurale si migrarea catre zonele urbane si pentru promovarea dezvoltarii teritoriale echilibrate.
Agenda Urbana UE si Conventia Integrata a Primarilor privind Schimbarile Climatice si Energia reprezinta cele mai importante repere de care administratiile publice urbane trebuie sa tina cont in stabilirea tintelor si obiectivelor strategice 2020 pentru pentru orase incluzive, verzi si durabile.
Suma finantarilor europene disponibila la nivelul UE pentru perioada de programare 2014-2020, pentru orasele mici si mijlocii este foarte generoasa. Fondurile Structurale si de Investitii Europene vor oferi sprijin pentru cresterea capacitatii administrative a autoritatilor publice urbane in vederea indeplinirii obligatiilor asumate prin acordurile de parteneriat.
Un nou mod de gandire, un proces de luare a deciziilor incluziv si o planificare urbana integrata a resurselor, sunt necesare pentru a realiza o schimbare eficienta.