Descoperiti Regiunea Nord-Est

Misiunea noastra

ADR este un generator de dezvoltare economico-sociala a Regiunii Nord-Est. ADR elaboreaza si promoveaza strategii, atrage resurse, identifica si implementeaza programe de finantare si ofera servicii pentru stimularea cresterii economice durabile, a parteneriatelor si spiritului antreprenorial.

.....................................................................

Ghidul Investitorului
pentru Regiunea Nord-Est

.....................................................................

Descopera Nord-Estul Romaniei

.....................................................................

Surse de finantare

Viziteaza pagina web dedicata Regio in Regiunea Nord-Est!

Evenimente

Esti aici: ADR Nord-Est

Noutati

O economie neutra climatic: Comisia Europeana prezinta planuri pentru sistemul energetic al viitorului si pentru hidrogenul curat

08/07/2020

Pentru a deveni neutra climatic pana in 2050, Europa trebuie sa isi transforme sistemul energetic, care genereaza 75 % din emisiile de gaze cu efect de sera din UE. Strategiile UE privind integrarea sistemelor energetice si pentru hidrogen, adoptate astazi, 8 iulie, vor deschide calea catre un sector energetic mai eficient si mai interconectat, impulsionat de dublul obiectiv al unei planete mai curate si al unei economii mai puternice.

Cele doua strategii prezinta o noua agenda privind investitiile in energie curata, in conformitate cu pachetul de masuri al Comisiei privind redresarea economica Next Generation EU si cu Pactul verde european. Investitiile planificate au potentialul de a stimula redresarea economica in urma crizei coronavirusului. Acestea vor crea locuri de munca in Europa si vor consolida intaietatea si competitivitatea noastra in industriile strategice, care sunt esentiale pentru rezilienta Europei.

Strategia UE privind integrarea sistemului energetic va furniza cadrul pentru tranzitia catre o energie verde. Actualul model, in care consumul de energie in sectorul transporturilor, al industriei, al gazelor si al cladirilor are loc in diferite compartimente - fiecare cu lanturi valorice, norme, infrastructura, planificare si operatiuni separate - nu poate asigura neutralitatea climatica pana in 2050 intr-un mod eficient din punctul de vedere al costurilor; costurile schimbatoare ale solutiilor inovatoare trebuie sa fie integrate in modul in care ne exploatam sistemul energetic. Este necesar sa se creeze noi legaturi intre sectoare si sa se valorifice progresele tehnologice.

Integrarea sistemului energetic inseamna ca sistemul este planificat si exploatat ca un intreg, conectand diferiti purtatori de energie, infrastructuri energetice si sectoare de consum al energiei. Acest sistem conectat si flexibil va fi mai eficient si va reduce costurile suportate de societate. De exemplu, acest lucru inseamna un sistem in care energia electrica care alimenteaza autoturismele Europei ar putea proveni din panourile solare de pe acoperisuri, in timp ce cladirile sunt aprovizionate cu caldura provenind de la o fabrica din apropiere, iar fabrica este alimentata cu hidrogen curat, obtinut din surse de energie eoliana offshore.

Strategia se bazeaza pe trei piloni principali:

  • In primul rand, un sistem energetic mai „circular”, avand in centru eficienta energetica. Strategia va identifica actiuni concrete pentru punerea in practica a principiului „eficienta energetica inainte de toate” si va utiliza mai eficient sursele locale de energie in cladirile sau comunitatile noastre. Exista un mare potential de reutilizare a caldurii reziduale din zonele industriale, din centrele de date sau din alte surse, precum si a energiei produse din deseuri biologice sau din statiile de epurare a apelor uzate. Initiativa „Valul de renovari ale cladirilor” va fi o parte importanta a acestor reforme.
  • In al doilea rand, o mai mare electrificare directa a sectoarelor de utilizare finala. Intrucat sectorul energiei electrice are cea mai mare pondere de surse regenerabile de energie, ar trebui sa utilizam din ce in ce mai mult energia electrica, acolo unde este posibil: de exemplu, in cazul pompelor de caldura din cladiri, al vehiculelor electrice in transporturi sau al cuptoarelor electrice din anumite industrii. O retea de un milion de puncte de incarcare a vehiculelor electrice se va numara printre rezultatele vizibile, alaturi de extinderea energiei solare si eoliene.
  • Pentru sectoarele in care electrificarea este dificila, strategia promoveaza combustibili mai putin poluanti, inclusiv biocombustibili durabili si biogaz, precum si hidrogen regenerabil. Comisia va propune un nou sistem de clasificare si de certificare a combustibililor din surse regenerabile si cu emisii scazute de carbon.

Strategia stabileste 38 de actiuni pentru crearea unui sistem energetic mai integrat. Printre acestea se numara revizuirea legislatiei existente in domeniul energiei, sprijinirea financiara sau cercetarea si utilizarea de noi tehnologii si instrumente digitale, orientari pentru statele membre cu privire la masurile fiscale si eliminarea treptata a subventiilor pentru combustibilii fosili, reforma guvernantei pietei si planificarea holistica a infrastructurii, precum si o mai buna informare a consumatorilor. Analiza obstacolelor existente in aceste domenii va contribui la propunerile noastre concrete, de exemplu revizuirea Regulamentului TEN-E pana la sfarsitul anului 2020 sau revizuirea directivei privind impozitarea energiei si a cadrului de reglementare a pietei gazelor in 2021.

Strategia privind hidrogenul

Intr-un sistem energetic integrat, hidrogenul poate sprijini decarbonizarea industriei, a transporturilor, a generarii de energie si a cladirilor in intreaga Europa. Strategia UE privind hidrogenul abordeaza modul de transformare a potentialului acestuia in realitate, prin investitii, reglementare, crearea de piete si cercetare si inovare.

Hidrogenul poate alimenta si sectoare care nu sunt potrivite pentru electrificare si poate asigura stocarea in vederea echilibrarii fluxurilor variabile de energie din surse regenerabile, insa acest lucru poate fi realizat numai prin actiuni coordonate intre sectorul public si cel privat, la nivelul UE. Prioritatea este dezvoltarea hidrogenului regenerabil, produs folosind in principal energia eoliana si solara. Cu toate acestea, pe termen scurt si mediu sunt necesare alte forme de hidrogen cu emisii scazute de carbon pentru a reduce rapid emisiile si pentru a sprijini dezvoltarea unei piete viabile.

Aceasta tranzitie treptata va necesita o abordare etapizata:

  • In perioada 2020-2024, vom sprijini instalarea in UE a unei capacitati de cel putin 6 GW, produse de electrolizoare pentru hidrogenul regenerabil, precum si productia de pana la 1 milion de tone de hidrogen regenerabil.
  • In perioada 2025-2030, hidrogenul trebuie sa devina o parte intrinseca a sistemului nostru energetic integrat, cu o capacitate de cel putin 40 GW generata de electrolizoarele pentru hidrogenul regenerabil si producerea a pana la 10 milioane de tone de hidrogen regenerabil in UE.
  • Intre 2030 si 2050, tehnologiile pe baza de hidrogen regenerabil ar trebui sa ajunga la maturitate si sa fie desfasurate la scara larga in toate sectoarele dificil de decarbonizat.

Pentru a contribui la realizarea acestei strategii, Comisia lanseaza astazi Alianta europeana pentru hidrogen curat, formata din lideri ai industriei, ministri nationali si regionali si reprezentanti ai societatii civile si ai Bancii Europene de Investitii. Alianta va institui un portal de investitii pentru o productie mai mare si va sprijini cererea de hidrogen curat in UE.

Pentru a directiona sprijinul catre cele mai curate tehnologii disponibile, Comisia va depune eforturi pentru a introduce standarde, terminologie si certificare comune, pe baza emisiilor de carbon pe durata ciclului de viata si a legislatiei existente in domeniul climei si al energiei si in concordanta cu taxonomia UE pentru investitii durabile. Comisia va propune masuri de politica si de reglementare pentru a crea certitudine pentru investitori, pentru a facilita utilizarea hidrogenului, pentru a promova infrastructura necesara si retelele logistice, pentru a adapta instrumentele de planificare a infrastructurii si pentru a sprijini investitiile, in special prin planul de redresare „Next Generation EU”.

Sursa: Comisia Europeana



Toate stirile »