|
]] |
Buletin informativ al Agenţiei pentru
Dezvoltare Regională Nord-Est, nr. 14 - 2008
(nr. 2 în format electronic) |
Editorial |
40 de proiecte depuse deja pentru finanţare din Programul
Operaţional Regional |
Instituţii Regionale |
Prima şedinţă a Consiliului pentru Dezvoltare Regională Nord-Est
din anul 2008 |
Primele şedinţe de lucru ale Comitetului Regional de Evaluare
Strategică şi Corelare Nord-Est - CRESC |
Stiri |
Comunicare Regională |
Planul de Comunicare pentru Programul Operaţional Regional 2007-
2013 / Regiunea Nord-Est |
ADR Nord-Est a lansat pagina web dedicată Regio - Programul
Operaţional Regional 2007 – 2013 în Regiunea Nord-Est,
www.inforegionordest.ro! |
Sprijinirea Organismului Intermediar (ADR Nord-Est) in perioada
2007-2008 pentru implementarea si monitorizarea Programului
Operational Regional 2007-2013 in Regiunea Nord-Est |
Surse de Finanţare |
Programul Operaţional Regional 2007-2013 – oportunitate pentru
finanţarea de proiecte în Regiunea Nord-Est |
Programe de Finanţare |
4.575 milioane Euro pentru proiectele de protejare a mediului
iniţiate de administraţiile publice locale din Regiunea Nord-Est |
“Parcursul” schemelor de mediu din cadrul programelor Phare Coeziune
Economică si Socială CES 2004-2005 |
Proiecte de Succes |
Program PHARE CES TVET 2001 - Educaţie şi Instruire prin Învăţământ
Tehnic şi Profesional |
Cooperare şi Parteneriat |
Prima Strategie Regională de Inovare a Regiunii Nord-Est ca rezultat
al implementării proiectului RIS DISCOVER NE ROMANIA |
Stiri |
Cooperare Transfrontalieră |
Biroul Regional pentru Cooperare Transfrontalieră Iaşi |
Planificare Regională |
Perspectivele dezvoltării turismului în Regiunea Nord-Est |
www.adrnordest.ro |
www.inforegionordest.ro |
E
D
I
T
O
R
I
A
L
|
40 de proiecte depuse deja pentru finanţare din Programul
Operaţional Regional
Deşi nu este
lansat încă integral, Programul Operaţional Regional a captat
atenţia potenţialilor beneficiari din Regiunea Nord-Est depunându-se
până la data de 25 Aprilie 2008, 40 de propuneri de proiecte care
însumează un total general de 1.209 miliarde Ron din care valoarea
eligibilă solicitată este de 989,46 milioane RON (adică 282,703
milioane Euro.
În calitate de Organism
Intermediar, ADR Nord-Est şi-a propus să utilizeze integral alocarea
financiară a acestui program pentru Regiunea Nord-Est, respectiv
cele 724 milioane Euro.
În perioada următoare ADR Nord-Est va continua să informeze
potenţialii beneficiari asupra condiţiilor de participare la
licitaţiile deschise de proiecte, va furniza asistenţă pentru
identificarea partenerilor şi definirea ideilor de proiecte şi va
organiza sesiuni de instruire pentru beneficiarii de fonduri
nerambursabile pentru a asigura implementarea cu succes a
proiectelor. Aceste eforturi vor fi conjugate cu o amplă campanie
media pentru promovarea Programului Operaţional Regional în vederea
asigurării transparenţei întregului proces de alocare şi utilizare a
fondurilor.
Fondurile structurale
pot şi trebuie să fie şansa ca Regiunea Nord-Est să nu mai fie cea
mai săracă regiune din Uniunea Europeană.
Pentru a atinge acest obiectiv însă este necesar un efort comun al
tuturor structurilor decizionale din regiune (organisme intermediare,
administraţii publice locale, ONG şi reprezentanţi ai mediului de
afaceri) care prin promovarea şi gestionarea cât mai eficientă a
programelor şi proiectelor finanţate din aceste fonduri pot
contribui la dezvoltarea economică şi socială a regiunii.
-----sus----- |
I
N
S
T
I
T
U
Ţ
I
I
R
E
G
I
O
N
A
L
E |
Prima şedinţă a Consiliului pentru Dezvoltare Regională Nord-Est
din anul 2008
În data de 25 martie 2008, începând cu orele 11.00, s-a desfăşurat
la Sala „Ion Creangă” din cadrul Consiliului Judeţean Neamţ, şedinţa
Consiliului pentru Dezvoltare Regională Nord-Est.
La şedinţă au fost prezenţi 18 din cei 24 de membri ai Consiliului
pentru Dezvoltare Regională, personal sau prin împuterniciţi. Au
fost prezenţi, de asemenea, prefecţi din judeţele regiunii şi
reprezentanţi ai Agenţiei pentru Dezvoltare Regională Nord-Est.
Şedinţa a fost prezidată de către domnul Corneliu Bichineţ,
Preşedintele în exerciţiu al Consiliului pentru Dezvoltare Regională
Nord-Est pentru anul 2008.
Reprezentanţii ADR Nord-Est au prezentat conţinutul punctelor de pe
ordinea de zi, referitoare la:
- aprobarea Raportului de activitate al ADR Nord-Est pentru anul
2007
- aprobarea execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli,
bilanţului contabil şi Raportului Comisiei de Cenzori ale ADR
Nord-Est pentru anul 2007
- aprobarea Organigramei ADR Nord-Est, valabilă începând cu data de
01 aprilie 2008
- aprobarea modificărilor efectuate la Statutul ADR Nord-Est,
începând cu data de 01 aprilie 2008
- aprobarea Regulamentului de Organizare şi Funcţionare al ADR
Nord-Est, valabil începând cu data de 01 aprilie 2008
- informare privind stadiul constituirii Biroului de la Bruxelles
- aprobarea modificării Contractului Colectiv de Muncă al ADR
Nord-Est, începând cu data de 01 aprilie 2008
- aprobarea Codului de Conduită al Comitetului Regional de Evaluare
Strategică şi Corelare Nord-Est
Toate proiectele de hotărâre au fost supuse la vot şi aprobate cu
unanimitate de voturi, neexistând nici o obiecţie din partea
membrilor CDR.
-----sus----- |
Primele şedinţe de lucru ale Comitetului Regional de Evaluare
Strategică şi Corelare Nord-Est - CRESC
După lansarea Axei
Prioritare 2 – Îmbunătăţirea infrastructurii de transport regionale
şi locale, din cadrul Programului Operaţional Regional 2007-2013 a
început procesul de depunere a proiectelor pe această axă.
În conformitate cu prevederile HG 764/2007, pentru proiectele care
au trecut de evaluarea tehnică şi financiară, se aplică evaluarea
strategică, efectuată de CRESC Nord-Est.
Primele două şedinţe ale CRESC au avut ca obiect evaluarea celor 5
proiecte depuse în sesiunile din octombrie şi noiembrie 2007 pentru
care s-a finalizat evaluarea tehnică şi financiară.
În data de 29.01.2008, la Piatra-Neamţ, a avut loc prima şedinţă a
Comitetului Regional de Evaluare Strategică şi Corelare Nord-Est la
care au participat membrii şi observatorii desemnaţi ai CRESC
Nord-Est. În această şedinţă s-au evaluat din punct de vedere
strategic proiectele „Reabilitarea şi modernizarea drumului
interjudeţean DJ 248 Iaşi – Vaslui”, “Reabilitarea şi modernizarea
drumului de interes regional DJ 208, limita judeţului Neamţ – Iaşi –
limita judeţului Suceava” şi „Reabilitarea şi modernizarea
infrastructurii rutiere interjudeţene DJ 282C, DJ 282, DJ 282B, Iaşi
- Botoşani DJ 282, DJ 282B, Iaşi – Botoşani”. Solicitant pentru
toate cele 3 proiecte este Consiliul Judeţean Iaşi. După analizarea
proiectelor a fost realizată prioritizarea acestora în funcţie de
contribuţia lor la realizarea obiectivelor strategiei de dezvoltare
a regiunii şi în funcţie de capacitatea proiectelor de a genera
valoare adăugată prin complementaritatea şi corelarea lor cu alte
investiţii.
În data de 13.03.2008 a avut loc la Piatra-Neamţ a doua şedinţă a
CRESC Nord-Est. Proiectele supuse evaluării strategice au fost cele
primite în sesiunea de depunere din noiembrie, 2007; “Reabilitare şi
modernizare străzi urbane în municipiul Botoşani” şi „Reabilitare şi
modernizare reţea de străzi urbane în municipiul Fălticeni, judeţul
Suceava”, solicitanţi fiind Primăria Botoşani, respectiv Municipiul
Fălticeni.
Hotărârile CRESC Nord-Est aferente celor 2 şedinţe se găsesc pe
site-ul
www.inforegionordest.ro la secţiunea Documente Utile.
-----sus----- |
Stiri
Camera de Comerţ,
Industrie şi Agricultură Vaslui a organizat în data de 19 martie
2008, evenimentul “Fonduri Europene Postaderare – Noi
oportunităţi pentru investiţii”. Scopul principal al acţiunii a
constat în furnizarea de informaţii cu privire la modalităţile de
accesare a fondurilor europene destinate sprijinirii mediului de
afaceri prin intermediul programelor operaţionale.
În cadrul evenimentului au fost furnizate informaţii privind
finanţările disponibile în perioada 2007-2013 în cadrul Programului
Operaţional Regional, Programelor Operaţionale Sectoriale pentru
Creşterea Competitivităţii Economice şi pentru Dezvoltarea
Resurselor Umane precum şi prin Programul Naţional de Dezvoltare
Rurală.
Agenţia pentru Dezvoltare Regională Nord-Est a fost
reprezentată la acest eveniment de către dl. Gheorghe Harja,
Director al Direcţiei Management POR care a prezentat domeniile
majore de intervenţie: 4.1 Dezvoltarea durabilă a structurilor de
sprijinire a afacerilor de importanţă regională şi locală, 4.3
Sprijinirea dezvoltării micro-întreprinderilor si 5.2 Crearea,
dezvoltarea, modernizarea infrastructurilor specifice pentru
valorificarea durabilă a resurselor naturale şi pentru creşterea
calităţii serviciilor turistice din cadrul Programul Operaţional
Regional 2007-2013.
-----sus----- |
C
O
M
U
N
I
C
A
R
E
R
E
G
I
O
N
A
L
Ă |
ADR Nord-Est a lansat pagina web dedicată Regio - Programul
Operaţional Regional 2007 – 2013 în Regiunea Nord-Est,
www.inforegionordest.ro!
Programul Operaţional Regional 2007-2013
(Regio) este unul dintre Programele Operaţionale româneşti agreate
cu Uniunea Europeană, fiind un instrument foarte important pentru
implementarea Strategiei Naţionale de Dezvoltare şi a politicilor de
dezvoltare regională. Programul este accesibil tuturor celor 8
regiuni de dezvoltare ale României.
Agenţia pentru Dezvoltare Regională Nord-Est
are rol de Organism Intermediar pentru Regio în Regiunea de
Dezvoltare Nord-Est, una din atribuţiile noastre în acest sens fiind
elaborarea şi implementarea Planului de Comunicare al programului. O
componentă importantă a Planului de Comunicare este realizarea şi
menţinerea unui website special dedicat acestui program, cu
informaţii particularizate pentru Regiunea Nord-Est.
În acest context vă informăm că a fost creat
website-ul
www.inforegionordest.ro, activ încă de la începutul lunii
februarie 2008 şi care este accesat zilnic de peste 50 vizitatori.
Vă prezentăm în continuare câteva din
informaţiile pe care le puteţi regăsi pe acest website.
Pagina de deschidere a website-ul vă întâmpină
în primul rând cu noutăţi din derularea Regio.
Meniul principal vă conduce foarte uşor la
informaţia dorită, accesând una din secţiunile sale:
- secţiunea
Programul Operaţional Regional este fără îndoială cea mai importantă
secţiune, aici regăsindu-se structurate pe axe şi apoi pe domenii,
toate informaţiile de care aveţi nevoie pentru a redacta o aplicaţie
pentru Regio (foarte important, aici găsiţi Ghidul Solicitantului
pentru toate licitaţiile deschise);
- secţiunea
Documente Utile vă oferă un acces facil la multiple materiale legate
de activitatea Regio (documente strategice, legislaţie, hotărâri
CRESC Nord-Est etc.);
- secţiunea
Instituţii Responsabile vă prezintă organismele implicate în
derularea programului;
- secţiunea
Finanţare vă va ajuta să localizaţi în cel mai uşor mod finanţarea
dorită din Regio;
- secţiunea
Proiecte POR conţine toate proiectele contractate şi localizarea
acestora pe harta regiunii, inclusiv evidenţierea proiectelor de
succes;
- secţiunea
Noutăţi afişează nu doar ştirile de pe prima pagina, ci şi o arhivă
bine organizată pe categorii.
Revenind la
prima pagină, dorim să vă atragem atenţia asupra instrumentelor
interactive pe care le-am creat special pentru a veni în ajutorul
Dvs.: două motoare de căutare - fonduri şi proiecte (accesibile şi
din meniul principal) şi un contor al fondurilor contractate,
respectiv disponibile din Regio pentru Regiunea Nord-Est.
Sperăm ca acestă scurtă descriere v-a trezit
interesul de a ne vizita la
www.inforegionordest.ro şi cu ajutorul Dvs. să îmbunătăţim acest
website cu informaţii cât mai adecvate nevoilor de informare ale
solicitanţilor de finanţare pe Regio.
Vă dorim navigare plăcută!
Biroul Regional
de Informare
Str. Lt. Drăghescu nr. 9, cod 610125
Piatra-Neamţ, judeţ Neamţ
Tel.: +40 233 218071
Fax: +40 233 218072
Email:
info@adrnordest.ro
-----sus----- |
Planul de Comunicare pentru Programul Operaţional Regional 2007-
2013 / Regiunea Nord-Est
În vederea atingerii unui grad ridicat de absorbţie a fondurilor
disponibile, implementarea Programului Operaţional Regional
2007-2013 la nivelul Regiunii Nord-Est necesită o abordare
strategică a comunicării şi stabilirea unui sistem coerent
şi eficient de măsuri de informare şi publicitate.
În acest sens, Agenţia pentru Dezvoltare Regională Nord-Est, în
calitate de Organism Intermediar a elaborat un Plan de Comunicare
pentru Programul Operaţional Regional 2007-2013 aferent acţiunilor
de informare şi publicitate specifice care vor fi desfăşurate în
Regiunea Nord-Est.
Acţiunile şi măsurile prevăzute în acest plan sunt în corelare cu
măsurile de informare şi publicitate stabilite în Planul de
Comunicare pentru Programul Operaţional Regional al Autorităţii de
Management - Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor, precum şi cu măsurile prevăzute în Strategia de
Comunicare pentru Instrumentele Structurale elaborată de Autoritatea
pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale în România (ACIS).
În campania de promovare aferentă, Programul Operaţional Regional
2007-2013 este promovat sub brandul Regio.
Obiectivele generale ale
Planului de Comunicare pentru Regio, la nivelul Regiunii Nord-Est
sunt:
- Informarea constantă şi corectă a tuturor grupurilor ţintă asupra
oportunităţilor de finanţare de care pot să beneficieze prin
Programul Operaţional Regional 2007-2013, sprijinind astfel
absorbţia fondurilor alocate;
- Asigurarea transparenţei utilizării fondurilor şi creşterea
nivelului de conştientizare a publicului larg privind obiectivele şi
beneficiile implementării măsurilor înscrise în Regio la nivelul
Regiunii Nord-Est;
- Promovarea informării, conştientizării şi conformităţii cu temele
orizontale: egalitatea de şanse şi dezvoltarea durabilă.
Acţiunile prevăzute în
acest plan se adresează următoarelor categorii de public:
- publicului general cu informaţii privind: prezentarea
conceptului de dezvoltare regională şi a priorităţilor politicii de
dezvoltare regională la nivel european, naţional şi regional,
misiunea Regio în contextul politicii de dezvoltare regională, rolul
Uniunii Europene şi sprijinul financiar acordat pentru dezvoltarea
regiunilor din România, cu precizări specifice legate de obiectivele
programului în Regiunea Nord-Est, transparenţa procesului de alocare,
rezultatele obţinute din implementarea unor proiecte de succes,
promovarea egalităţii de şanse, rolul implementării Regio în
creşterea numărului locurilor de muncă;
- mass-media cu informaţii privind: importanţa finanţărilor
alocate prin Regio pentru dezvoltarea Regiunii Nord-Est şi reducerea
decalajelor în dezvoltare faţă de celelalte regiuni, transparenţa
alocării fondurilor, criteriile de evaluare şi selecţie, rezultatele
obţinute din implementarea proiectelor, exemple de succes,
egalitatea de şanse / dezvoltarea durabilă ca teme orizontale în
implementarea programului, solidaritate - oamenii sunt beneficiarii
finali ai investiţiilor finanţate din Regio;
- potenţialilor beneficiari: oportunităţi de finanţare
disponibile în Regiunea Nord-Est, surse de informare pentru
obţinerea documentelor suport, recomandări pentru completarea
cererii de finanţare, criteriile de evaluare şi selecţie ale
proiectelor, etape în pregătirea unui proiect matur;
- beneficiarilor Programului Operaţional Regional 2007-2013
cu informaţii privind: etapele de parcurs în procesul de
implementare a unui proiect, surse de informare privind formularele
de raportare şi de evidenţiere a costurilor, recomandări privind
modul de completare a acestora, condiţiile de desfăşurare a
activităţilor de verificare şi control impuse de Autoritatea de
Management în timpul monitorizării proiectului, recomandări privind
respectarea cerinţelor de informare şi publicitate în conformitate
cu prevederile Manualului de Identitate Vizuală al Regio.
Grupurile de sprijin la
nivel regional sunt:
- Reţeaua Regională de Informare Nord-Est
- Reţeaua Multiplicatorilor de Informaţie Europeană de la nivel
regional
- Centrul EUROPE DIRECT Nord-Est
La nivel naţional, ADR
Nord-Est colaborează cu organizaţii implicate în acest proces de
comunicare ca părţi interesate:
- Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor în
calitate de Autoritate de Management pentru Programul Operaţional
Regional
- Toate Organismele Intermediare implicate în implementarea Regio (celelalte
7 Agenţii pentru Dezvoltare Regională şi Autoritatea Naţională
pentru Turism)
- Reprezentanţa Comisiei Europene la Bucureşti
Programarea activităţilor
Vor fi prezentate mai jos principalele acţiuni prevăzute în Planul
de Comunicare pentru Regio, organizate de către Organismul
Intermediar Nord-Est:
1. Organizare de conferinţe
/ sesiuni de informare
Categoria de evenimente organizate în conformitate cu prevederile
din Planul de Comunicare sunt: conferinţe regionale, sesiuni şi
seminarii de informare pentru potenţialii beneficiari, seminarii de
clarificări pentru beneficiari, sesiuni de informare şi instruire
pentru mass-media regională, întâlniri pe teme de comunicare între
reprezentanţii AM POR şi cei ai Organismelor Intermediare.
2. Creare web-site dedicat
implementării Regio în Regiunea Nord-Est -
www.inforegionordest.ro
ADR Nord-Est a construit o pagină de internet dedicată implementării
Regio în Regiunea Nord-Est (www.inforegionordest.ro). Această pagină
este administrată de un expert din ADR Nord-Est şi este construită
astfel încât să fie coerentă cu structura site-ului dedicat
programului la nivel naţional www.inforegio.ro.
3. Constituirea şi
funcţionarea Biroului Regional de Informare
ADR Nord-Est a constituit Biroul Regional de Informare ca parte
componentă a Direcţiei de Comunicare şi Promovare Regională cu
scopul de îndrumare şi consiliere a potenţialilor beneficiari şi
beneficiarilor de finanţare, în ceea ce priveşte finanţările prin
programele europene, cu precădere prin Programul Operaţional
Regional 2007-2013.
4. Realizarea şi
distribuirea unor materiale de promovare editate de ADR Nord-Est
Pentru informarea potenţialilor beneficiari, a beneficiarilor de
finanţare dar şi a publicului larg, ADR Nord-Est va realiza şi
distribui următoarele materiale tipărite:
- Buletinul INFO NORD-EST – publicaţie editată şi distribuită
gratuit începând cu anul 2004
- Broşuri de informare – destinate informării potenţialilor
beneficiari şi a mass-media. Realizate la o calitate adecvată,
acestea vor avea un rol important în asigurarea informării privind
modalitatea de implementare, gradul de absorbţie şi disponibilitatea
fondurilor
- Broşuri dedicate proiectelor de succes – vor promova proiectele
implementate cu succes, ca exemple de bună practică
Pentru realizarea unor materiale cu un desing corespunzător este
prevăzută şi achiziţionarea unui portofoliu de fotografii.
5. Reţeaua de Informare
Regională Nord-Est
Reţeaua de Informare Regională Nord-Est a fost constituită prin
implementarea Cadrului de Referinţă în Comunicare ADR-CDR-APL pentru
Regiunea Nord-Est, realizat de către ADR Nord-Est şi aprobat prin
Hotărâre a Consiliului pentru Dezvoltare Regională în data de 7
martie 2006.
Iniţial reţeaua a pornit cu 114 membri, ajungând la 150 până la
acest moment ca urmare a interesului administraţiei publice pentru
informaţii şi al ADR Nord-Est pentru comunicare.
În scopul lărgirii în continuare a numărului de membri ai reţelei se
vor face demersurile necesare includerii diseminatorilor de
informaţie europeană activi în Regiunea Nord-Est (alţii decât cei
incluşi deja în reţea ca reprezentanţi ai administraţiilor publice).
Astfel, la nivelul Regiunii Nord-Est sunt înregistraţi peste 80 de
multiplicatori de informaţie europeană, membri ai reţelei dezvoltate
de Delegaţia Comisiei Europene la Bucureşti, din care 60 nu sunt
încă membri ai Reţelei Regionale de Informare.
6. Campanie de promovare
radio - TV şi în presa scrisă
Campania derulată la televiziune şi radio constă în difuzarea la
nivel regional a spoturilor realizate de către AM POR pentru Regio,
realizarea şi participarea la emisiuni TV, realizarea şi difuzarea
de spoturi radio, participarea la emisiuni radio. În ce priveşte
campania în presa scrisă vor fi organizate conferinţe de presă
ocazionate de evenimente regionale şi vor fi transmise comunicate de
presă. Vor fi de asemenea publicate articole / casete de presă
pentru promovarea Regio în ziare locale la nivelul întregii regiuni.
7. Campania de promovare
outdoor şi indoor
Are rolul de a face cunoscut publicului larg existenţa Programului
Operaţional Regional. Pentru publicitate stradală vor fi realizate
şi afişate: panouri, în format tipărit sau electronic, cel puţin
câte unul în fiecare judeţ, afişe şi bannere pentru exterior, iar
pentru interior bannere de interior si tip roll-up.
Precizare: Toate materialele de promovare şi informare
realizate de către ADR Nord-Est pentru Regio vor respecta Manualul
de Identitate Vizuală aprobat şi vor ţine cont de conceptul utilizat
de AM POR în campania de promovare la nivel naţional.
În urma implementării acţiunilor şi măsurilor de informare şi
publicitate sunt aşteptate o serie de rezultate:
- un grad ridicat de absorbţie în Regiunea Nord-Est a fondurilor
alocate prin Regio
- o imagine pozitivă în rândul publicului larg asupra modului de
utilizare a fondurilor europene
- un grad ridicat de cunoaştere a beneficiilor implementării
politicii de dezvoltare regională în Regiunea Nord-Est cu sprijin de
la Uniunea Europeană.
Evaluarea măsurilor de informare şi publicitate implementate se va
realiza prin indicatori specifici şi rezultatele vor fi sintetizate
într-un raport anual.
-----sus----- |
Sprijinirea Organismului Intermediar (ADR Nord-Est) in perioada
2007-2008 pentru implementarea si monitorizarea Programului
Operational Regional 2007-2013 in Regiunea Nord-Est
Agentia pentru Dezvoltare Regionala
Nord-Est, in calitate de Organism Intermediar pentru Programul
Operational Regional 2007-2013 a semnat cu Ministerul Dezvoltarii,
Lucrarilor Publice si Locuintelor, in calitate de Autoritate de
Management pentru Programul Operational Regional 2007-2013, in data
de 14.01.2008, contractul de finantare nr. 60276. Obiectul
acestui contract este acordarea finantarii necesare implementarii
proiectului „Sprijinirea Organismului Intermediar (ADR Nord-Est) in
perioada 2007-2008 pentru implementarea si monitorizarea Programului
Operational Regional 2007-2013 in Regiunea Nord-Est”.
Obiectivul principal al proiectului este realizarea
activitatilor ce decurg din atributiile delegate prin Acordul Cadru
de implementare a Programului Operational Regional 2007-2013 in
Romania.
Activitatile proiectului:
-
Constituirea si dezvoltarea
structurilor si instrumentelor necesare implementarii Regio la
nivelul Regiunii de Dezvoltare Nord--Est
-
Asigurarea functiei de informare si
publicitate in cadrul Organismului Intermediar de la nivelul ADR
Nord-Est
-
Elaborarea, actualizarea si
implementarea Planului de Comunicare pentru Regio in Regiunea
Nord-Est
-
Evaluarea si selectia cererilor
depuse de potentialii beneficiari
-
Contractarea proiectelor selectate
in vederea finantarii
-
Verificarea realizarii operatiunilor
desfasurate in cadrul proiectelor finantate
-
Arhivarea documentelor aferente
procesului de implementare a proiectelor
-
Monitorizarea implementarii Regio in
Regiunea Nord-Est
-
Gestionarea contractului de
management al Organismului Intermediar
-
Gestionarea eventualelor nereguli
Perioada de desfasurare a
contractului este ianuarie 2008 – decembrie 2008.
Acest proiect este cofinantat din fonduri europene si de la bugetul
de stat prin Regio - Programul Operational Regional 2007-2013,
prioritatea Asistenta Tehnica, cu o suma in valoare de 7.862.500
RON.
-----sus----- |
S
U
R
S
E
D
E
F
I
N
A
N
Ţ
A
R
E
|
Programul Operaţional Regional 2007-2013 – oportunitate pentru
finanţarea de proiecte în Regiunea Nord-Est
Programul Operaţional Regional va fi
finanţat în perioada 2007- 2013 din bugetul de stat şi bugetele
locale, cât şi din surse private, fiind cofinanţat din Fondul
European de Dezvoltare Regională (FEDR) - unul din Fondurile
Structurale ale Uniunii Europene care sprijină regiunile UE care au
un PIB pe cap de locuitor sub 75% din media europeană. Contribuţia
financiară a Uniunii Europene poate ajunge până la 85% din totalul
cheltuielilor naţionale (publice şi private.
Repartizarea fondurilor pe regiuni de dezvoltare s-a realizat astfel
încât aceasta să susţină îndeplinirea obiectivului Programului
Operaţional Regional privind sprijinirea unei dezvoltări echilibrate
a tuturor regiunilor României. În acest scop, regiunile şi zonele
mai slab dezvoltate au primit fonduri mai mari, pentru reducerea
disparităţile economice şi sociale existente între regiuni. Astfel,
Regiunea Nord-Est va beneficia de cea mai mare alocare financiară
reprezentând 16,32% din alocarea totală pe fiecare axă prioritară a
POR.
Aceste fonduri vor fi utilizate pentru finanţarea unor proiecte cu
impact major asupra dezvoltării locale, şi care vor:
- îmbunătăţii accesibilitatea prin reabilitarea şi modernizarea
infrastructurii locale de transport
- atrage investitori prin întărirea structurilor de sprijinire a
afacerilor (parcuri industriale, logistice, de afaceri etc)
- sprijini dezvoltarea microîntreprinderilor
- valorifica potenţialul turistic local, a patrimoniului cultural şi
natural
- sprijini centrele urbane, pentru a acţiona ca o reţea de motoare
de creştere şi pentru a stimula oportunităţile de dezvoltare în
arealele învecinate, contribuind astfel la crearea de legături
economice regionale, care lipsesc în prezent în majoritatea
regiunilor României.
Programul Operaţional Regional acoperă şase arii principale,
denumite Axe prioritare, fiecare dintre aceste axe prioritare
tematice fiind divizată în secţiuni mult mai specifice, denumite
Domenii cheie de intervenţie. Apelurile pentru propuneri de proiecte
sunt lansate în mod regulat, sub fiecare dintre domeniile cheie de
intervenţie. În anul 2008 au fost lansate spre finanţare 5 apeluri
pentru propuneri de proiecte.
În funcţie de lansarea la nivel naţional a celorlalte domenii de
intervenţie, ADR Nord-Est va organiza evenimente şi pentru
promovarea condiţiilor de accesare a finanţărilor disponibile prin
acestea. Calendarul acestor seminarii de informare va fi publicat pe
pagina web ADR Nord-Est dedicată POR 2007 - 2013
www.inforegionordest.ro.
Axa prioritară/ Domeniul de
intervenţie |
Operaţiuni/ Activităţi eligibile |
Solicitanţi eligibili |
Valoarea proiectului |
Data lansării/ Termen limită |
Axa prioritară 3
“Îmbunătăţirea
infrastructurii sociale”
Domeniul Major de Intervenţie
3.1 Reabilitarea/ modernizarea/ echiparea infrastructurii
serviciilor de sănătate |
O1: Modernizarea şi echiparea
spitalelor judeţene (judetele Botosani si Vaslui)
|
Consiliile Judeţene Botoşani si
Vaslui |
Minim 700.000 lei şi maxim
85.000.000 lei (echivalentul aproximativ a 200.000 –
25.000.000 Euro).
|
Cererea deschisă de proiecte cu
depunere continuă a fost lansată în data de 22 ianuarie
2008. |
O2: Modernizarea, dezvoltarea şi
echiparea ambulatoriilor integrate ale spitalelor:
|
- Unităţi
administrativ-teritoriale din mediul urban şi rural
(consilii locale din municipii, oraşe, comune)
- Parteneriate
sau asociaţii de dezvoltare intercomunitară constituite
între unităţi administrativ-teritoriale |
Axa prioritară 3 “Îmbunătăţirea
infrastructurii sociale”
Domeniul Major de Intervenţie 3.2
Reabilitarea/ modernizarea/ dezvoltarea şi echiparea
infrastructurii serviciilor sociale |
O1:
Modernizarea, dezvoltarea şi echiparea clădirilor pentru
funcţionarea centrelor sociale multifuncţionale
O2: Modernizarea
şi echiparea clădirilor în care funcţionează centre sociale
rezidenţiale.
|
- Autorităţi ale
administraţiei publice locale - prin serviciile publice de
asistenţă socială din subordine;
- Autorităţi ale
administraţiei publice locale desemnate lider al unui
parteneriat încheiat cu un furnizor de servicii sociale de
drept public sau privat, acreditaţi în condiţiile legii; |
Minim 350.000 lei şi maxim
3.500.000 lei (echivalentul aproximativ a 100.000 –
1.000.000 Euro).
|
Cererea deschisă de proiecte cu
depunere continuă a fost lansată pe data de 28 ianuarie
2008. |
Axa prioritară 3 “Îmbunătăţirea
infrastructurii sociale”
Domeniul Major de Intervenţie 3.4 –
Reabilitarea, modernizarea, dezvoltarea şi echiparea
infrastructurii educaţionale preuniversitare, universitare
şi a infrastructurii pentru formare profesională continuă |
O1:
Reabilitarea, modernizarea, echiparea infrastructurii
educaţionale pre-universitare şi universitare
O2: Crearea şi
dezvoltarea campusurilor preuniversitare
O3.
Reabilitarea, modernizarea, echiparea Centrelor de Formare
Profesională Continuă
|
- Unităţi administrativ - teritoriale
(autorităţi ale administraţiei publice locale) - pentru proiecte
adresate unităţilor şcolare din învăţământul obligatoriu
(inclusiv pentru învăţământul special) - pentru proiecte
adresate Campusurilor pentru Învăţământ Profesional şi
Tehnic;
- Instituţii de învăţământ superior de stat
(universităţi, institute, academii de studii) - proiecte adresate
campusurilor universitare;
- Centre de formare profesională continuă şi
instituţii publice furnizori de formare profesională
continuă -
pentru proiecte adresate centrelor de formare profesională
continuă.
|
Minim 500.000 lei şi maxim
67.000.000 lei |
Cererea deschisă de proiecte cu depunere
continuă a fost lansată pe data de
29 februarie 2008. |
Axa prioritară 4 -
Sprijinirea
dezvoltării mediului de afaceri regional şi local
Domeniul major de intervenţie
4.3 – Sprijinirea dezvoltării microîntreprinderilor |
Activităţi
eligibile orientative:
- Achiziţionarea
de echipamente şi tehnologii noi, moderne pentru activitatea
de producţie, prestare servicii, construcţii a
microîntreprinderii;
- Achiziţionarea
de sisteme IT (hardware şi/sau software);
- Construirea/ extinderea/
modernizarea spaţiilor de producţie/ prestare servicii ale
microîntreprinderii. |
Societăţi comerciale
sau societăţi cooperative care se încadrează în
categoria microîntreprinderilor.
|
Echivalentul în lei a 20.000
şi 500.000 Euro, la cursul Inforeuro valabil la data
depunerii cererii de finanţare.
|
Cererea
deschisă de proiecte cu termen limită pentru depunere a fost
lansata in data 13 martie 2008.
Termenul limită până la care se pot depune
cereri de finanţare este 16 iunie
2008. |
Axa prioritară 5
– Dezvoltarea
durabilă şi promovarea turismului
Domeniul major de intervenţie
5.1 – Restaurarea şi valorificarea durabilă a patrimoniului
cultural, precum şi crearea/ modernizarea infrastructurilor
conexe |
O1: Restaurarea, protecţia şi
conservarea patrimoniului cultural mondial (patrimoniul
UNESCO, atât din mediul urban cât şi rural)şi modernizarea
infrastructurii conexe;
O2: Restaurarea, protecţia şi
conservarea patrimoniului cultural naţional (din mediul
urban şi rural) şi modernizarea infrastructurii conexe, cu
potenţial turistic important în vederea introducerii lor în
circuite turistice;
O3: Restaurarea, protecţia şi
conservarea patrimoniului cultural local din mediul urban. |
- Unităţi administrativ -
teritoriale (autorităţi ale administraţiei publice locale)
- Autoritati ale administraţiei
publice centrale
- Unitati de cult
- Organizaţii neguvernamentale
(persoane juridice de drept privat fără scop patrimonial)
|
Minim 1.700.000 lei şi maxim
85.000.000 lei |
Cererea deschisă de proiecte cu depunere
continuă a fost lansată pe data de
14 martie 2008. |
-----sus----- |
P
R
O
G
R
A
M
E
D
E
F
I
N
A
N
Ţ
A
R
E
|
4.575 milioane Euro pentru proiectele de protejare a mediului
iniţiate de administraţiile publice locale din Regiunea Nord-Est
Agenţia pentru
Dezvoltare Regională Nord-Est a lansat la nivel regional în data de
6 martie a.c. la Roman, Hotel Roman, licitaţia deschisă pentru
„Schema de investiţii pentru sprijinirea iniţiativelor sectorului
public în sectoarele prioritare de mediu”, implementată în cadrul
Programului Phare 2006 - Coeziune Economică şi Socială. Conferinţa
s-a bucurat de prezenţa unui număr de 50 de participanţi.
Prezentările au fost susţinute de ADR Nord-Est, prin Domnul Cristian
Zamă, asistenţa tehnică – Stella Consulting, Doamna Crăiţa Gramschi
şi Agenţia Regională pentru Protecţia Mediului Bacău, Domnul Iulian
Movilă.
În perioada 27 - 28 martie 2008, la
Piatra-Neamţ, respectiv Iaşi, au fost organizate seminarii de
instruire dedicate potenţialilor aplicanţi în scopul familiarizării
acestora cu procedurile specifice acestei licitaţii. Vă prezentăm în
continuarea o scurtă descriere a acestei scheme.
Schema a oferit sprijin financiar
nerambursabil autorităţilor publice locale române din localităţile
cu până la 50 000 de locuitori, din toate regiunile de dezvoltare
ale României, în vederea dezvoltării investiţiilor în sectoarele
prioritare de mediu:
Solicitanţii eligibili au putut primi
finanţare pentru următoarele tipuri de investiţii:
-
Sectorul „Gestionarea deşeurilor”: construcţia de staţii de
pre-tratare bio-mecanică a deşeurilor menajere; construcţia
platformelor de compostare; reabilitarea sistemelor municipale
existente de colectare şi transport deşeuri; dezvoltarea colectării
selective; reabilitarea sau dezvoltarea sistemelor de salubrizare şi
a spaţiilor pentru depozitare temporară;
-
Sectorul „Gospodărirea apelor şi a apelor uzate”: reabilitarea,
modernizarea reţelelor de apă potabilă şi a sistemelor de tratare a
acestora; reabilitarea, modernizarea reţelelor de canalizare şi a
sistemelor de epurare a apelor uzate; reducerea pagubelor produse de
fenomene meteorologice de risc, prin luarea de măsuri de protecţie
împotriva inundaţiilor şi a altor potenţiale calamităţi în zonă şi /
sau a efectelor lor; asigurarea de apă potabilă de calitate bună şi
protecţia împotriva nutrienţilor generaţi de activităţile agricole.
Suma disponibilă pentru Regiunea de Dezvoltare
Nord-Est prin acesta licitaţie este de 4,575 milioane Euro (3,4212
mil. Euro fonduri Phare şi 1,1438 mil. Euro cofinanţare de la
Bugetul de stat).
Valoarea finanţării nerambursabile pentru
aceste proiecte este cuprinsă între 100.000 Euro şi 1.000.000 Euro,
pentru fiecare proiect. Fiecare beneficiar al finanţării
nerambursabile trebuie să contribuie cu un aport propriu de cel
puţin 10 %, în numerar, din bugetul proiectului. Un solicitant poate
depune o singură cerere de finanţare pentru fiecare sector de mediu
prioritar.
Ghidul Solicitantului şi formularele de cerere
de finanţare sunt disponibile pe paginile de internet ale
Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor -
www.mdlpl.ro, ADR Nord-Est -
www.adrnordest.ro şi la
sediul fiecărei Agenţii pentru Dezvoltare Regională.
Termenul limită de depunere a cererilor de
finanţare a fost 25 aprilie 2008 ora locală 16:00. Proiectele care
vor fi implementate în Regiunea Nord-Est au fost depuse la sediul
ADR Nord-Est, Str. Lt. Drăghescu, nr. 9 , cod 610125, Piatra Neamţ,
jud. Neamţ.
Contact:
ADR NE - Constantin Amarinei, tel. 0233 / 218
071, e-mail:
camarinei@adrnordest.ro
-----sus----- |
“Parcursul” schemelor de mediu din cadrul programelor Phare Coeziune
Economică si Socială CES 2004-2005
De-a lungul timpului, în cadrul mai multor ediţii ale buletinului
nostru v-am oferit diverse informaţii referitoare la programele
Phare CES şi schemele de finanţare din cadrul acestora.
În
acest număr dorim să vă prezentăm detalii despre schemele de
finanţare ale Programelor Phare CES 2004 si 2005 destinate
proiectelor de gestionare deşeuri.
În
cadrul "Schemei de Investiţii pentru Proiecte Mici de Gestionare a
Deşeurilor” (Faza extinsă) - Phare 2004 CES pentru Regiunea Nord-Est
suma globală indicativă disponibilă a fost de 3.123.000,00
Euro. Sectoarele din domeniul mediului care au putut fi finanţate în
cadrul Schemei de granturi pentru sprijinirea investiţiilor
sectorului public în sectoarele prioritare de mediu au fost
următoarele:
-
Gestionarea deşeurilor
-
Gospodărirea apelor şi a apelor uzate
În
cadrul acestei scheme de finanţare, în regiunea noastră au fost
depuse 21 proiecte, iar în urma procesului de evaluare 11 proiecte
au fost evaluate ca relevante. Dată fiind valoarea alocării
financiare pentru Regiunea Nord-Est 5 din cele 11 proiecte au putut
fi propuse spre finanţare, valoarea finanţării nerambursabile a
acestora reprezentând 3.081.880,05 Euro, rezultând că doar
41.119, 95 Euro au rămas nealocaţi. Cele 6 proiecte aflate pe lista
de rezerve au putut fi finanţate, pe parcursul procesului de
contractare în urma unor re-alocări financiare din alte regiuni şi
din cadrul altor scheme. Toate cele 11 contracte s-au încadrat în
sectorul “Gestionarea deşeurilor”.
Suma totală nerambursabilă contractată este de 7.782.071,47 Euro, iar suma valorii contractelor este de 9.269.182,14 Euro.
Mai
jos vă prezentăm lista completă a celor 11 proiecte finanţate:
NR CRT |
COD PERSEUS |
BENEFICIAR |
TITLU PROIECT |
BUGET TOTAL
(Euro) |
GRANT RECOMANDAT
(Euro) |
1 |
RO
2004/016-772.04.01.04.01.01.04 |
Consiliul Local Cornu Luncii |
Implementarea sistemului de
colectare şi transport al deşeurilor menajere în comunele
Cornu Luncii, Baia, Boroaia, Forăşti şi Mălin din jud.
Suceava |
716.157,23 |
592.338,69 |
2 |
RO
2004/016-772.04.01.04.01.01.01 |
Consiliul Local Dorohoi |
Sistem performant de management
al deşeurilor în zona Dorohoi |
1.040.555,97 |
773.116,08 |
3 |
RO
2004/016-772.04.01.04.01.01.05 |
Consiliul Local Negreşti |
Sistem de colectare selectivă şi
valorificare a deşeurilor reciclabile în zona Negreşti, jud.
Vaslui |
944.952,04 |
695.780,31 |
4 |
RO
2004/016-772.04.01.04.01.01.02 |
Consiliul Local Taşca |
Sistem de colectare selectivă şi
staţie de transfer pentru deşeurile din arealul turistic
Valea Bicazului |
693.944,34 |
598.017,41 |
5 |
RO
2004/016-772.04.01.04.01.01.03 |
Consiliul Local Tg. Ocna |
Colectare selectivă şi transport
deşeuri în zona turistică Tg. Ocna, jud. Bacău |
538.808,49 |
422.627,56 |
6 |
RO
2004/016-772.04.01.04.01.01.07 |
Consiliul Local Gura Humorului |
Sistem de colectare selectivă şi
amenajare staţie de transfer pentru deşeuri în zona
localităţii Gura Humorului, jud. Suceava |
1.034.443,00 |
920.060,00 |
7 |
RO
2004/016-772.04.01.04.01.01.06 |
Consiliul Local Moineşti |
Sistem de colectare selectivă,
centru de valorificare şi optimizarea transportului
deşeurilor în arealul municipiului Moineşti şi a comunelor
învecinate |
722.820,31 |
603.915,73 |
8 |
RO
2004/016-772.04.01.04.01.01.08 |
Consiliul Local al Municipiului
Huşi |
Dezvoltarea colectării selective
a deşeurilor în Municipiul Huşi, jud. Vaslui |
368.321,00 |
329.647,30 |
9 |
RO
2004/016-772.04.01.04.01.01.10 |
Consiliul Local Vatra Dornei |
Reabilitarea sistemului de
colectare şi transport şi realizarea unei staţii de transfer
a deşeurilor municipale în Vatra Dornei |
1.146.761,72 |
1.000.000,00 |
10 |
RO
2004/016-772.04.01.04.01.01.09 |
Consiliul Local al Municipiului
Rădăuţi |
Reabilitarea sistemului de
colectare-transport şi construcţia unei staţii de tratare
mecanică a deşeurilor în Municipiul Rădăuţi |
960.615,04 |
854.947,39 |
11 |
RO
2004/016-772.04.01.04.01.01.11 |
Consiliul Local al Oraşului
Comăneşti |
Eco-Valea Muntelui - Sistem de
colectare selectivă şi reciclare a deşeurilor prin staţia de
transfer Comăneşti |
1.101.803,00 |
991.621,00 |
Total |
9.269.182,14 |
7.782.071,47 |
O
altă schemă destinată protecţiei mediului a fost cea din cadrul
Phare 2005 CES „Schema de investiţii pentru sprijinirea
iniţiativelor sectorului public în sectoarele prioritare de mediu”
(Investiţii publice în sectoarele de mediu) pentru Regiunea Nord-Est,
suma globală indicativă disponibilă a fost de 3.334.000,00
Euro.
Sectoarele din domeniul mediului care au putut fi finanţate în
cadrul Schemei de
granturi pentru sprijinirea investiţiilor sectorului public în
sectoarele prioritare de mediu au fost:
-
Gestionarea deşeurilor
-
Gospodărirea apelor şi a apelor uzate
În
numărul trecut al publicaţiei noastre (13/2007) vă prezentam această
schemă şi lista celor 5 proiecte câştigătoare ce au putut fi
finanţate din alocarea disponibilă pentru Regiunea Nord-Est, urmând
să revenim cu o listă completă incluzând proiectele propuse ca
rezervă. Astfel, în urma re-alocărilor financiare decise de MDLPL,
s-au mai încheiat 5 contracte, suma totală nerambursabilă fiind
7.104.619,89 Euro, iar suma valorii contractelor este de
8.087.339,40 Euro.
Un
număr de 6 contracte se încadrează în sectorul “Gestionarea
deşeurilor” cu o finanţare nerambursabilă totală de 4.086.237,99
Euro, iar 4 contracte se încadrează în sectorul “Gospodărirea apelor
şi a apelor uzate” cu o finanţare nerambursabilă totală de
3.018.381,90 Euro.
Mai
jos vă prezentăm lista completă a celor 10 proiecte finanţate:
NR CRT |
COD PERSEUS |
BENEFICIAR |
TITLU PROIECT |
BUGET TOTAL |
GRANT RECOMANDAT |
1 |
RO2005/017-553.04.01.04.01.05 |
Consiliul Local Vatra Dornei |
Extindere şi modernizare reţele
de apă uzată menajeră şi pluvială în staţiunea turistică
Vatra Dornei în vederea atingerii standardelor UE |
814.912,65 |
725.272,26 |
2 |
RO2005/017-553.04.01.04.01.09 |
Consiliul Local Marginea |
Organizarea sistemului de
colectare selectivă a deşeurilor menajere şi reciclabile din
zona Marginea, jud. Suceava |
440.570,00 |
396.378,00 |
3 |
RO2005/017-553.04.01.04.01.06 |
Consiliul Local Lunca |
Sistem integrat de management a
deşeurilor în opt comune din jud. Botoşani |
998.758,00 |
888.894,62 |
4 |
RO2005/017-553.04.01.04.01.08 |
Consiliul Local Fărăoani |
Canalizarea: o axiomă a mediului
sănătos |
664.438,60 |
597.928,30 |
5 |
RO2005/017-553.04.01.04.01.07 |
Consiliul Local Tîrgu Neamţ |
ECO Management Tîrgu Neamţ |
1.256.482,67 |
1.000.000,00 |
6 |
RO2005/017-553.04.01.04.01.10 |
Consiliul Local Ţigănaşi |
Reţea de canalizare şi staţie de
epurare în localitatea Carniceni, comuna Ţigănaşi, jud. Iaşi |
1.032.646,00 |
929.381,40 |
7 |
RO2005/017-553.04.01.04.01.03 |
Consiliul Local Roznov |
Construcţie staţie de transfer
pentru deşeuri şi sistem de colectare selectivă în zona
oraşului Roznov, jud. Neamţ |
705.946,85 |
628.800,00 |
8 |
RO2005/017-553.04.01.04.01.02 |
Consiliul Local Hîrlău |
Sistem de colectare selectivă şi
amenajare staţie de transfer pentru deşeuri în zona oraşului
Hîrlău, jud. Iaşi |
725.084,28 |
648.800,00 |
9 |
RO2005/017-553.04.01.04.01.04 |
Consiliul Local Tîrgu Ocna |
Reabilitare reţea alimentare cu
apă potabilă în staţiunea turistică Tîrgu Ocna |
860.449,37 |
765.799,94 |
10 |
RO2005/017-553.04.01.04.01.01 |
Consiliul Local Dimitrie
Cantemir |
Sistem de colectare selectivă a
deşeurilor menajere în comuna Dimitrie Cantemir, jud. Vaslui
- Staţie sortare şi depozitare materiale refolosibile şi
gunoi menajer, platforme betonate |
588.050,98 |
523.365,37 |
Total |
8.087.339,40 |
7.104.619,89 |
-----sus----- |
P
R
O
I
E
C
T
E
D
E
S
U
C
C
E
S
|
Program PHARE CES TVET 2001 - Educaţie şi Instruire prin Învăţământ
Tehnic şi Profesional
Modernizarea
şcolilor tehnice şi profesionale s-a impus ca una din cele 6
priorităţi sectoriale identificate pentru anii 2001, 2002, 2003.
În Regiunea Nord-Est au fost selectate şi au beneficiat de
reabilitare, modernizare şi furnizare de utilităţi, un număr de 19
şcoli.
TVET 2001, ca
subcomponentă a Programului Phare 2001, a avut următoarele obiective
specifice:
-
Întărirea şi
consolidarea reformei realizată prin Programul Phare TVET RO9405
pentru formarea iniţială; sprijinirea modernizării sistemului
TVET prezent, printr-un program multi - anual de investiţii, a
cărui primă fază este renovarea şcolilor TVET selectate şi
instalarea de echipamente informatice
-
Să
contribuie la reexaminarea responsabilităţilor, mecanismelor de
conducere şi de răspundere în sensul dezvoltării sociale şi
economice statuate în Planul Naţional de Dezvoltare
-
Să asigure
şanse egale pentru tineri în vederea obţinerii unei bune
calificări profesionale la nivelul standardelor europene, printr-un
sistem TVET flexibil la nevoile fiecărui individ
Deşi proiectul
s-a confruntat în toate fazele lui cu diverse probleme, acestea au
fost depăşite datorită interesului şi colaborării dintre toţi
factorii ce au contribuit la finalizarea acestuia.
Sintetic, datele şi rezultatele care definesc TVET 2001 se prezintă
pe scurt, astfel:
-
Valoare
totală a contractului: 2.753.025 Euro
-
Data de
începere a lucrărilor: 10.01.2004
-
Data actuală
a Certificatului de Recepţie Finală 07.04.2006
-
Aria
intervenţiei: 36.405 mp
-
Număr săli
de clasă reabilitate: 553 săli de clasă
-
Număr
grupuri sanitare reabilitate: 100 grupuri sanitare
Intervenţia
a avut loc asupra a 19 şcoli, răspândite în toată Regiunea Nord-Est,
astfel:
Şcoala nr.1 - Grup Şcolar Agricol Botoşani
Şcoala nr.2 – Grup Şcolar Ind. Construcţii Maşini Botoşani
Şcoala nr.3 – Grup Şcolar Economic Administrativ „Octav Onicescu”
Botoşani
Şcoala nr.4 – Grup Şcolar de Industrie Uşoară Botoşani
Şcoala nr.5 – Grup Şcolar „Gh. Asachi” Botoşani
Şcoala nr.6 – Grup Şcolar „Al. Vlahuţă” Şendriceni, jud. Botoşani
Şcoala nr.7 – Grup Şcolar C.F. „Unirea” Paşcani, jud. Iaşi
Şcoala nr.8 – Grup Şcolar Economic Administrativ „Dimitrie Cantemir”
Suceava
Şcoala nr.9 – Grup Şcolar Nr.2 Suceava
Şcoala nr.10 – Grup Şcolar „Latcu Vodă” Siret, jud. Suceava
Şcoala nr.11 – Colegiul Tehnic „Ion Creanga” Tg. Neamţ, jud. Neamţ
Şcoala nr.12 - Grup Şcolar Industrial Construcţii de Maşini „D.
Mangeron” Bacău
Şcoala nr.13 – Grup Şcolar Industrial Letea Bacău
Şcoala nr.14 – Grup Şcolar de Poştă şi Telecomunicaţii „N.V.Karpen”
Bacău
Şcoala nr.15 – Grup Şcolar Economic Administrativ Piatra-Neamţ
Şcoala nr.16 - Grup Şcolar „Cartianu” Piatra-Neamţ
Şcoala nr.17 – Grup Şcolar Industrial de Industrie Alimentară Roman,
jud. Neamţ
Şcoala nr.18 – Grup Şcolar Industrial „Al.I.Cuza” Bârlad, jud.
Vaslui
Şcoala nr.19 – Grup Şcolar Agricol Zorleni, jud. Vaslui
-----sus----- |
C
O
O
P
E
R
A
R
E
Ş
I
P
A
R
T
E
N
E
R
I
A
T
|
Prima Strategie Regională de Inovare a Regiunii Nord-Est ca rezultat
al implementării proiectului RIS DISCOVER NE ROMANIA
Proiectul
DISCOVER NE ROMANIA, finanţat de Comisia Europeană prin Programul
Cadru 6, Acţiuni de Suport Specific (SSA), proiecte pentru Strategie
Regională Inovativă (RIS) în Statele Asociate şi implementat de ADR
Nord-Est, a fost finalizat pe data de 30 aprilie 2008.
Obiectivul principal al acestui proiect a fost atins prin elaborarea
primei Strategii Regionale de Inovare aferentă Regiunii Nord-Est.
Implementarea acestei strategii va avea ca rezultat valorificarea
potenţialului economic al Regiunii pe baza unui sistem de sprijin
inovativ.
VIZIUNE - Inovarea este baza competitivităţii economice a
Regiunii Nord-Est
MISIUNE - Strategia regională inovativă încurajează creşterea
competitivităţii economice în Regiunea Nord-Est prin crearea şi
dezvoltarea companiilor inovative, introducerea de tehnologii
moderne în unităţile de cercetare – dezvoltare – inovare,
valorificarea acestei infrastructuri şi stimularea parteneriatului
între universităţi, instituţii de cercetare şi companii.
OBIECTIVE SPECIFICE
- Dezvoltarea cunoaşterii şi generarea, difuzarea şi utilizarea
inovării printr-un sistem eficient de transfer şi comercializare a
inovării
- Creşterea valorii adăugate regionale şi generarea de noi
activităţi economice
- Promovarea unui mediu economic şi social adecvat extinderii şi
menţinerii procesului inovativ şi culturii antreprenoriale
PRIORITĂŢI
- Îmbunătăţirea capacităţii de cercetare – dezvoltare - inovare a
instituţiilor din Regiunea Nord-Est în scopul creşterii
competitivităţii economice regionale
- Dezvoltarea capacităţii întreprinderilor de a fi inovative,
inclusiv îmbunătăţirea infrastructurii de sprijin a afacerilor.
- Dezvoltarea culturii antreprenoriale inovative în Regiunea
Nord-Est
- Îmbunătăţirea resurselor umane
Etapele principale în vederea implementării:
- prezentarea strategiei şi agrearea acesteia în cadrul structurilor
decizionale ale proiectului (Panel de Referinţă şi Comitet de
Coordonare)
- obţinerea avizelor de la structurile decizionale strategice de la
nivel regional: Comitetul Regional de Planificare şi Consiliul
pentru Dezvoltare Regională Nord-Est
- promovarea strategiei la nivel regional, naţional şi internaţional
- implementarea unor proiecte pilot care să răspundă priorităţilor
identificate
Textul integral al Strategiei a fost publicat în broşura “Strategia
Regională de Inovare”, precum şi pe website
www.adrnordest.ro in
sectiunea dedicata Inovării.
Strategia Regională de Inovare pentru Regiunea Nord-Est a fost
prezentată în cadrul structurilor decizionale ale proiectului în 12
martie 2008 - Panelul de Referinţă şi 13 martie 2008 - Comitetul de
Coordonare. Membrii celor două structuri au aprobat forma finală a
strategiei şi au stabilit că aceasta poate fi prezentată Comitetului
Regional de Planificare, în vederea avizării.
În data de 10 aprilie 2008 Comitetul Regional de Planificare a
avizat documentul în cadrul unei întâlniri care a avut loc la
Piatra-Neamţ.
Strategia Regională de Inovare a fost prezentată în cadrul
Conferinţei „Politici şi Instrumente pentru încurajarea Inovării”
ocazionată de închiderea proiectului RIS DISCOVER NE ROMANIA, care a
avut loc la Iaşi în data de 22 aprilie 2008.
-----sus----- |
Ştiri
-
În perioada 13-14 martie 2008 a avut loc
la Bruxelles un seminar de instruire pentru Reţeaua de Centre
Europe Direct. Din partea Centrului Europe-Direct Nord-Est a
participat coordonatorul acestuia, dna Roxana Pintilescu.
Seminarul a inclus sesiuni de instruire privind activitatea de
Helpdesk a centrului, modalităţi de comandă si obţinere de
publicaţii în regim gratuit de la Oficiul pentru Publicaţii
Oficiale al Comunităţilor Europene (OPOCE), avantajele
parteneriatelor între centrele Europe Direct şi politica
comunicării Comitetului Economic şi Social European.
-
Primul
seminar transregional de la Viena dedicat analizei programelor
de finanţare pentru sectorul IMM
În perioada 10-11 aprilie 2008 a avut loc la Viena primul
seminar transregional din cadrul proiectului de inovare INNO-DEAL
(finanţat de Comisia Europeana prin Programul Cadru 6 –
Cercetare şi Inovare).
Seminarul a reunit peste 60 de participanţi din cele 12 regiuni
implicate în implementarea proiectului, reprezentând instituţii
din sfera finanţării sectorului IMM (în special start-up şi
spin-off) cu scopul de a dezbate politicile şi programele de
finanţare existente. Peste 30 de programe de finanţare au fost
dezbătute în cadrul întâlnirii.
Din partea Regiunii NE, alături de un reprezentant al Agenţiei
pentru Dezvoltare Regională Nord-Est a participat la acest
seminar şi un reprezentant al Oficiului Teritorial pentru
Întreprinderi Mici, Mijlocii şi Cooperaţie Iaşi. Programele de
finanţare prezentate de cele 2 instituţii au fost:
- Programul PHARE 2001 CES – Asistenta pentru întreprinderi mici
si mijlocii (implementat prin ADR Nord-Est)
- Programul naţional multianual pe perioada 2002 - 2009 de
susţinere a investiţiilor realizate de către întreprinderi
nou-înfiinţate şi microîntreprinderi, precum şi a investiţiilor
de modernizare / retehnologizare a întreprinderilor mici şi
mijlocii (implementat prin OTIMMC Iaşi)
Scopul seminarului a fost nu numai identificarea bunelor
practici în programele de finanţare, dar şi identificarea
barierelor în transferul acestora spre alte regiuni. Printre
barierele semnalate de participanţi cele mai importante au fost:
adaptarea programelor la condiţiile economice specifice fiecărei
regiuni, conflictul cu programele deja existente şi lipsa unui
sistem unitar de evaluare a programelor. O etapă importanta în
activitatea viitoare a proiectului va fi găsirea de soluţii
pentru depăşirea acestor bariere.
În urma analizei în detaliu a tuturor programelor prezentate se
vor contura posibilităţi concrete de cooperare între
instituţiile participante la acest eveniment (activităţi de
ghidare in realizarea şi implementarea programelor de finanţare,
acorduri de cooperare între instituţii cu activităţi similare
etc).
-
În cadrul
Proiectului RIS DISCOVER NE ROMANIA, Agenţia pentru Dezvoltare
Regională Nord-Est a organizat, în perioada 11-13 februarie
2008, în parteneriat cu Metron Srl din Regiunea Abruzzo -
Italia, o misiune economică cu scopul de a identifica
potenţialul de cooperare şi de dezvoltare a unor iniţiative de
interes comun între cele doua regiuni. Delegaţia italiană a fost
compusă din reprezentanţi ai administraţiei publice locale şi ai
mediului economic şi de afaceri din Regiunea Abruzzo.
În data de 12 februarie 2008, la Sala Mica de Şedinţe din cadrul
Consiliului Judeţean Bacău a fost organizată o întâlnire de
lucru la care au participat reprezentanţi ai administraţiei
publice locale din judeţele Botoşani, Bacău şi Neamţ, Agenţia
Regională pentru Protecţia Mediului Bacău, precum şi
administratorii parcurilor naţionale Călimani, Ceahlău şi
Vânători.
Întâlnirea a reprezentat un prim contact între cele două regiuni,
creându-se astfel premisele unei colaborări viitoare pe domenii
de interes comun din sectoarele turism, protecţia mediului şi
transport. Dl. Ercole Cauti, director general Metron Srl şi
iniţiatorul acestei misiuni a propus participarea în parteneriat
la realizarea de proiecte, în cadrul programului Leonardo da
Vinci, INTERREG IV, Programul de Cooperare Transfrontalieră SE
Europei şi în cazul în care sunt identificate activităţi
finanţabile şi prin Programul Operaţional Regional 2007-2013.
-----sus----- |
C
O
O
P
E
R
A
R
E
T
R
A
N
S
F
R
O
N
T
A
L
I
E
R
Ă |
Biroul Regional pentru Cooperare Transfrontalieră Iaşi
Organizaţie ne-guvernamentală de
drept românesc, Biroul Regional pentru Cooperare Transfrontalieră
Iaşi pentru graniţa România – Republica Moldova (BRCT Iaşi) a fost
fondat în anul 2005, prin asocierea Agenţiei pentru Dezvoltare
Regională Nord-Est şi a Agenţiei pentru Dezvoltare Regională Sud-Est.
Conform documentelor statutare ale instituţiei, BRCT Iaşi îşi
propune ca scop asigurarea suportului administrativ tehnic şi
logistic pentru implementarea Programului de Vecinătate România –
Republica Moldova 2004-2006, iar din anul 2007 pentru Noul
Instrument de Vecinătate şi Parteneriat.
Biroul Regional pentru Cooperare Transfrontalieră Iaşi şi-a propus
de la început să se constituie într-un vector al dezvoltării socio-economice
în zona de graniţă dintre România şi Republica Moldova prin
generarea şi susţinerea de proiecte care să răspundă necesităţilor
de intervenţie identificate în documentele de programare. În acest
demers nu s-a pornit chiar pe un teritoriu arid, fiind valorificată
experienţa acumulată de ADR Nord-Est şi ADR Sud-Est în domeniul
gestionării schemelor de grant, precum şi de experienţa schemei de
finanţare Phare CBC 2003, gestionată de ADR Nord-Est. „Ne-am impus,
şi în mare măsura consider că am reuşit, să implementăm un sistem de
lucru transparent, să transmitem toate informaţiile de interes
public pe care le deţinem şi să punem procedura în slujba
beneficiarilor şi nu invers” a declarat dl. Ionuţ Apostu – Director
Executiv al BRCT Iaşi.
De la înfiinţare, BRCT Iaşi a gestionat schemele de finanţare Phare
CBC 2004 şi 2005 România – Republica Moldova, urmărind să atragă un
număr cât mai mare de proiecte în cadrul licitaţiilor deschise,
monitorizând îndeaproape implementarea contractelor de grant semnate.
Patru judeţe din România, dintre care trei din Regiunea de Nord-Est
(Botoşani, Iaşi şi Vaslui) şi unul din Regiunea de Sud-Est (Galaţi),
precum şi întreg teritoriul Republicii Moldova au putut participa la
licitaţiile de proiecte bilaterale România – Republica Moldova.
În cadrul acestor licitaţii au fost semnate 108 contracte de
finanţare, ceea ce înseamnă 108 acţiuni comune România – Moldova pe
probleme specifice zonei de graniţă, precum şi cel puţin 108
parteneriate încheiate între instituţii de pe cele două părţi ale
frontierei. Proiectele vizează una dintre cele două Priorităţi ale
programului, şi anume Prioritatea 1 - Dezvoltare Economică şi
Socială care presupune 5 măsuri: 1. Protecţia Mediului şi a Naturii,
2. Managementul Teritoriului şi al Frontierei, 3. Dezvoltare
Economică Locală, 4. Turism, 5. Educaţia şi Servicii Sociale sau
Prioritatea 2 – „Acţiuni people to people” cu măsura unică Fondul
comun al Proiectelor Mici.
În cadrul licitaţiei de proiecte Phare CBC 2006, aflată în evaluare
în acest moment, au fost depuse un număr de 134 de proiecte care
vizează cele 2 Priorităţi ale programului. Semnarea contractelor de
finanţare nerambursabilă pentru schema de granturi Phare CBC 2006
este planificată pentru a doua jumătate a anului 2008.
Pentru Programul Operaţional Comun România – Republica Moldova –
Ucraina 2007-2013, Biroul Regional pentru Cooperare Transfrontalieră
Iaşi a participat la procesul de programare prin consultarea
actorilor relevanţi şi potenţialilor beneficiari din aria eligibilă
cu privire la priorităţile şi măsurile programului. În acelaşi timp
s-au întocmit studii şi analize referitoare la percepţia
potenţialilor beneficiari precum şi referitor la impactul
proiectelor finanţate prin Programul Phare CBC România-Moldova.
Domnul Director Executiv, Ion APOSTU a mai precizat: „Până în acest
moment am reuşit să realizăm cu succes ceea ce ne-am propus,
beneficiind de întreg suportul celor patru Consilii Judeţene (Botoşani,
Iaşi, Vaslui şi Galaţi) şi celor două Agenţii pentru Dezvoltare
Regională (ADR Nord-Est şi ADR Sud-Est). La reuşitele de până în
prezent ale Biroului nu trebuie neglijat aportul experţilor BRCT
Iaşi care au reuşit să gestioneze interacţiunea cu beneficiarii şi
problemele apărute, în vederea implementării în bune condiţii a
proiectelor. Odată cu prima lansare a Programului Operaţional Comun
România – Moldova – Ucraina echipa BRCT Iaşi trebuie să se mărească
pentru a putea acoperi o zonă de graniţă mai largă”.
Biroul Regional pentru Cooperare Transfrontalieră Iaşi pentru
graniţa România – Republica Moldova îşi desfăşoară activitatea la
sediul din Iaşi, Str. Sărăriei nr. 171A. De luni până vineri,
între orele 8,00 şi 16,00 experţii BRCT Iaşi acordă asistenţă atât
beneficiarilor de grant şi potenţialilor beneficiari de grant, cât
oricăror alte persoane interesate în problematica cooperării
transfrontaliere.
-----sus----- |
P
L
A
N
I
F
I
C
A
R
E
R
E
G
I
O
N
A
L
Ă |
Perspectivele dezvoltării turismului în Regiunea Nord-Est
Agenţia pentru Dezvoltare
Regională Nord-Est în colaborare cu Ministerul pentru IMM, Comerţ,
Turism şi Profesii Liberale (MIMMCTPL) a organizat, în data de 8
februarie 2008, seminarul „Perspectivele dezvoltării turismului în
Regiunea Nord-Est”.
Agenda seminarului a cuprins prezentarea şi dezbaterea următoarelor
domenii de interes în dezvoltarea integrată a turismului:
-
Stadiul procesului de elaborare în parteneriat a Planului
Regional de Acţiune pentru Turism (PRAT) Nord-Est 2008-2013 –
document programatic suport al Comitetului Regional de Evaluare
Strategică şi Corelare Nord-Est în realizarea funcţiilor
constitutive specifice
-
Perspectivele de implementare a portofoliului de proiecte al
Regiunii Nord-Est aferent Programului Operaţional Regional
2007-2013 – Axa prioritară 5 Dezvoltarea durabilă a turismului
regional şi local
-
Lansarea şi promovarea proiectului pilot „Destinaţii europene de
excelenţă” de către Ministerul pentru IMM, Comerţ, Turism şi
Profesii Liberale (MIMMCTPL) în Regiunea Nord-Est, cu tema
„Turismul şi moştenirea locală intangibilă”
În ceea ce priveşte
proiectul–pilot „Destinaţii europene de excelenţă”, având ca
tematică „turismul şi moştenirea locală intangibilă", misiunea
MIMMCTPL este de a face o ierarhie a destinaţiilor de excelenţă la
nivel naţional, care dispun însă de o bogată moştenire culturală, cu
elemente de unicitate.
Termenul limită de depunere al proiectelor a fost 28 februarie 2008
şi conform comunicatului de presă al MIMMCTPL, din cele 36 de
proiecte depuse, 5 proiecte sunt din Regiunea Nord-Est, după cum
urmează:
-
Centrul Judeţean de Informare Turistică INFOTURISM Suceava -
“Valea Bistriţei Aurii”
-
Centrul Judeţean de Informare Turistică INFOTURISM Suceava -
“Călimani, sanctuarul verde al Bucovinei”
-
Consiliul Judeţean Neamţ - “Valea Bistriţei”
-
Consiliul Judeţean Neamţ - “A fost odată ca niciodată....un
ţinut al Neamţului”
-
Consiliul Judeţean Bacău - “Valea Caşinului şi Valea Oituzului –
destinaţie inedită a turismului rural băcăuan”
În perioada martie-aprilie
2008 are loc procesul de evaluare a aplicaţiilor, urmând ca primele
trei destinaţii să fie premiate la nivel naţional, MIMMCTPL
asigurându-le standul personalizat la târguri în străinătate (la 3
târguri pentru câştigătorul premiului I, la 2 târguri pentru
câştigătorul premiului II, la 1 târg pentru câştigătorul premiului
III).
Destinaţia de excelenţă ocupantă a locului I va fi premiată la nivel
european în semestrul II 2008, în cadrul unui eveniment organizat de
către Comisia Europeană.
|
-----sus----- |
Colectivul de redacţie
Gabriela Macoveiu
Gheoghe Harja
Vasile Asandei
Cristian Zamă
Ernest Gheorhiu
Elena Paşcanu
Sorin Grigorescu
Alina Căpitanu
Cristina Ferman
Liliana Baicu
Gabriela Bobeanu
Laura Constantin
Catalin
Amarinei |
Agentia pentru Dezvoltare Regionala
Nord-Est
Str. Lt. Draghescu, nr. 9, cod 610125
Piatra-Neamt, judetul Neamt
Telefon: 0233 218071; Fax: 0233
218072
adrnordest@adrnordest.ro;
www.adrnordest.ro
info@adrnordest.ro;
www.inforegionordest.ro
|
Investim in viitorul tau! Proiect selectat in cadrul Regio -
Programului Operational Regional si cofinantat de Uniunea Europeana
prin Fondul European de Dezvoltare Regionala.
Continutul acestui material nu reprezinta in mod necesar pozitia
oficiala a Uniunii Europene.
-----sus----- |
|
|
|
|